Najpopularniejszy mit siatkarski



Już od najmłodszych lat pasjonowałem się piłką nożną i siatkówką. Jednak to piłka była sportem, który uprawiałem przez wiele lat i dawał mi radość. Czasami zadawałem sobie pytanie, dlaczego akurat zacząłem trenować piłkę nożną, a nie siatkówkę? Z jednej strony może wydawać się, że odpowiedź na to pytanie jest prosta, ponieważ to piłka nożna jest najpopularniejszym sportem na świecie. Większość chłopców marzy o tym, aby grać w przyszłości jak Messi lub Ronaldo. Z czasem zacząłem się zastanawiać, dlaczego wiele osób nie trenuje siatkówki mimo tego, że interesują się tym sportem. Teraz, kiedy jestem już prawie dorosły poznałem odpowiedź na to pytanie, a jest nią wzrost.
źródło:https://pixabay.com/pl/photos/siatk%C3%B3wka-pi%C5%82ka-sportu-siatkarze-1165916/


Czy wzrost ma znaczenie?
Zawsze interesowałem się meczami, zawodnikami. Podczas oglądania meczów polskiej reprezentacji w siatkówce mężczyzn, która przypominam jest dwukrotnym mistrzem świata z roku 2014 i 2018, zacząłem zastanawiać się skąd bierze się u nas tylu młodych świetnych zawodników. Postanowiłem zajrzeć do ,,wnętrza" polskiej siatkówki, a mianowicie do treningów, metod szkolenia i rozwoju naszych przyszłych gwiazd. Aby poszerzyć swoją wiedzę na ten temat, poprosiłem Adama Fedorka o wywiad, którego emisja miała miejsce 20 lutego 2020r. na antenie Radia Pryzmat. Adam Fedorek jest trenerem w zespole SMS Sparta Kraków. Trenuje adeptów siatkówki.
Odpowiedział mi na wiele pytań, które możecie usłyszeć w audycji:

Siatkówka cieszy się dużym zainteresowaniem. Zajęcia rozpoczynają się już w pierwszej klasie szkoły podstawowej, mamy grupę w klasach 1-3. Są to zajęcia na zasadzie gier i zabaw, zapoznające dzieci z siatkówką. Natomiast szkolenia ukierunkowane na technikę rozpoczynamy od 5 klasy.
Wzrost jest zależny bezpośrednio od pozycji, dlatego zawodnicy podczas rozwoju, często zmieniają swoje miejsce na boisku. W siatkówce mamy kilka pozycji. Zaczynając od środkowych, gdzie są potrzebni najwyżsi gracze. Na tej pozycji poniżej dwóch metrów jest trudno zagrać na poziomie pierwszej ligi. Zdarzają się wyjątki, jak Jakub Kochanowski, który jest mistrzem świata, a ma 196 cm wzrostu. Wbrew powszechnemu przekonaniu, okazuje się, że wcale nie trzeba mieć 2 metrów, aby zostać siatkarzem. Niestety wiele ludzi uważa, że siatkówka jest sportem, tylko dla osób wysokich. Przez co wiele młodych osób rezygnuje z trenowania tej dyscypliny. Dlatego postanowiłem w końcu obalić ten mit. Oczywiście wiadomo, że na większości pozycji, potrzebne są nadzwyczajne warunki fizyczne, ale są też pozycje dla niższych graczy.
Kolejną pozycją są przyjmujący oraz atakujący i to są zbliżone warunki fizyczne do środkowych. W przypadku pozycji przyjmującego zdarzają się niżsi gracze, bowiem tutaj mamy troszkę niższy wzrost. Bo to też są okolice 2 metrów od 195cm do 206cm, taki najczęściej spotykany przedział wzrostu. Są zawodnicy, którzy mimo skromnych warunków fizyczny, doszli na sam szczyt. Przykładem jest nasz reprezentant Michał Kubiak. Popularny,,Kubi" ma zaledwie 191 cm wzrostu, co na pozycji przyjmującego nie jest imponującą wartością. Ale tak jak powiedziałem wzrost to nie wszystko. Mimo słabych warunków fizycznych, Kubiak na boisku nadrabia skocznością, sprytem i techniką. Teraz ktoś mógłby powiedzieć, że 191 cm to dużo. Podam inny przykład i cechę, dzięki której nie musimy mieć imponującego wzrostu. Tym atutem, który może zniwelować mniejszy wzrost jest skoczność. W siatkówce można spotkać wielu zawodników, którzy są tzw. skoczkami. Jednym z najbardziej znanych na świecie, a zarazem jednym z najlepszych jest Yuji Nishida. Wzrost atakujących waha się w okolicach 2 metrów. Yuji Nishida jest siatkarzem, który dementuje te słowa. Nishida jest atakującym reprezentacji Japonii, mającym zaledwie 186 cm wzrostu. Jego wzrost jest przeciętny, ale za to nadrabia skocznością. Oczywiście nie każdy będzie skoczkiem, ale na pewno są osoby, które skaczą ponadprzeciętnie. Skoczność jesteśmy wstanie trochę polepszyć za pomocą treningów. Wzrost Nishidy, jak na siatkówkę jest przeciętny, ale wiele osób takiego wzrostu nie posiada. Co mają zrobić? Mogą zostać rozgrywającymi.
Zawodnicy rozgrywający między 180cm, a 190cm. Oczywiście też czasem spotyka się dwu metrowych. Wielu czołowych tz. sypaczy ma 179-180 cm wzrostu. Jest to przeciętny wzrost mężczyzny.
Ostatni zostają zawodnicy libero, którzy są najniżsi na boisku. Tutaj mamy kompletny misz masz. Najniższy libero to Farhad Zarif, który jest profesjonalnym siatkarzem i gra w reprezentacji Iranu, która jest jedną z najlepszych siatkarskich drużyn narodowych na świecie, ma zaledwie 165 cm wzrostu.

źródło:https://pixabay.com/pl/photos/siatk%C3%B3wka-kobiet-sportowych-90896/

Jeśli lubisz siatkówkę i chciałbyś zacząć ją trenować to nie przejmuj się opinią innych, tylko idź na trening i daj z siebie wszystko. Choćby wmawiano Ci, że siatkówka jest sportem dla wysokich ludzi, to nie poddawaj się i nie słuchaj tego mitu. Po latach mogę stwierdzić, że nie zacząłem trenować siatkówki, ponieważ zawsze wydawało mi się, iż jest to gra, tylko dla wysokich osób. Teraz widzę, jak bardzo się myliłem. Nie warto się poddawać, trzeba dążyć zawsze do celu i realizować swoje pasje.
Oskar Radłowski