LICZYRZEPA? RÜBEZAHL? KARKONOSZ? A MOŻE DUCH GÓR?

 Mniej i bardziej znane polskie legendy.

źródło: https://spizarniafan.pl/

Jak słyszę wyraz legenda, to pierwszym obrazem, który pojawia mi się przed oczami jest Smok Wawelski, czy warszawska Syrenka. Oczywiście kolejność, w której przedstawiłam te dwie postacie nie jest przypadkowa, ponieważ jako krakowiance jest mi bliższa opowieść o Szewczyku Dratewce, który dla pięknej księżniczki był w stanie wejść w paszczę lwa, tak naprawdę smoka, ale bardzo poetycko to zabrzmiało. Jeżeli chodzi o inne legendy, które przychodzą mi na myśl to na pewno z marszu wymieniłabym te o Lajkoniku, wieżach Kościoła Mariackiego, hejnale mariackim i zaczarowanych, tak słynnych na całym świecie krakowskich gołębiach. Jeżeli ktoś zapytałby mnie o historie związane
z innymi miastami, moją odpowiedzią zapewne byłyby te o Warsie i Sawie, Lechu, Czechu i Rusie, Popielu, Bałtyku i Śpiących Rycerzach w Tatrach.


źródło: Radio Pryzmat

Niewiele osób jednak jest w stanie wymienić mniej znane legendy, między innymi przez to, 
że w pewnym momencie edukacji poruszane są tylko tematy tych najbardziej popularnych opowieści. Audycja, która zainspirowała mnie do napisania tego tekstu, odbyła się 14.10.2020. Wirtualnie Radio Pryzmat i redakcje Kotła Kulturalnego odwiedzili przedstawiciele organizacji o nazwie Spiżarnia Form Artystycznie Nieoczywistych – Przemek i Mateusz. Stowarzyszenie propaguje przeróżne formy sztuki między innymi poprzez organizacje wydarzeń artystycznych i prowadzenie projektów.

źródło:https://spizarniafan.pl
Projektem, którzy przez nutkę tajemnicy najbardziej mnie zainteresował, jest ten dotyczący właśnie legendy o Liczyrzepie – Duchu Gór Karkonoszy. Opowiada ona historię niewiasty o niesamowitej urodzie porwanej przez tytułowego bohatera. Dziewczyna, podczas pobytu w zamknięciu narzekała na brak służby na dworze, więc Liczyrzepa zrobił co tylko mógł, żeby ten problem rozwiązać, więc nazbierał rzepy. W międzyczasie kobieta wezwała swojego ukochanego księcia – Mieszka… Jeżeli jesteście ciekawi, co wydarzyło się dalej, zapraszamy na stronę Spiżarni FAN: https://spizarniafan.pl/

Julia Grzybowska