Podniebne załogi

Ostatnio coraz więcej Polaków wyjeżdża na zagraniczne wojaże. Przy wyborze środka transportu, dzięki któremu będziemy mogli wybrać się na nasze wakacje kierujemy się różnymi czynnikami, w szczególności, gdy mowa o większych dystansach, bardzo ważną cechą środka lokomocji jest możliwość zapewnienia nam komfortowej i wygodnej podróży. Bez wątpienia jest to cecha samolotów, które dzięki miękkim fotelom, osiąganiu dużych prędkości w powietrzu i profesjonalnej załodze pozwalają nam zapomnieć o trudach podróży związanych np. z jazdą autobusami.

źródło:  https://pixabay.com/pl/photos/drapacz-chmur-singapur-niebo-3184798/

             

 Wcześniej wspomniany personel samolotu jest jego sercem i to dzięki niemu lot może odbyć się bez przeszkód i być związany z najwyższym poziomem komfortu. Mowa tu oczywiście nie tylko o pilocie, który dba o bezpieczne dotarcie do zaplanowanej destynacji, ale również o ludziach, z którymi mamy kontakt przy każdym locie samolotem i którzy dbają o naszą wygodę – stewardach i stewardessach. Dzięki rozmowie z Martyną Tonią na antenie Radia Pryzmat w audycji Buch Travel mogłem wiele się dowiedzieć o pracy stewardessy (w jednej z największej linii lotniczych na świecie – Emirates) i to właśnie na podstawie tych informacji mogę nieco opisać ten zawód.

 
źródło: https://pixabay.com/pl/photos/pasa%C5%BCer%C3%B3w-linie-lotnicze-miejsc-519008

Zacznijmy, zatem od początku, jakie wymagania może postawić linia lotnicza przy rekrutacji? Zazwyczaj konieczne jest wykształcenie średnie, znajomość języków, ale pojawiają się też czynniki od nas niezależne np. miła aparycja i ukończony 21 rok życia. Oprócz tego zawsze spotykane są bardzo nietypowe oczekiwania od kandydatki/kandydata do pracy na pokładzie samolotu: odpowiedni wzrost i zasięg rąk. Dlaczego? Chodzi w tej kwestii o możliwość swobodnego poruszania się po samolocie, niczym nieutrudnione zamknięcie zamykanych półek z bagażami, z czym mogłyby mieć kłopot osoby ze zbyt małym zasięgiem rąk, a także, w momencie nieprzewidzianych okoliczności, o dosięgnięcie różnych urządzeń lub części samolotu, które są konieczne np. w ewakuacji.

źródło: https://pixabay.com/pl/photos/dziecko-machaj%C4%85c-na-po%C5%BCegnanie-595429/


Gdy spełnimy stawiane nam wymagania i będziemy już o krok od podniebnych lotów przychodzi czas na badania zdrowotne, które musi przejść osoba aspirująca na stanowisko stewardessy/stewarda, a co najważniejsze odpowiedni trening, mający przygotować członka załogi np. w zakresie medycznym, bezpieczeństwa na pokładzie i przede wszystkim ewakuacji w ekstremalnych sytuacjach, która maksymalnie może trwać 90 sekund, (co może być utrudnione, bo jak podają statystyki firmy ComRes, w przypadku bezpośredniego zagrożenia życia swoje mienie ratowałoby aż 35% badanych). W Emirates szkolenie trwa 8 tygodni, a zdobyta podczas niego wiedza jest weryfikowana raz w roku podczas sprawdzianu teoretycznego i praktycznego.

                 

źródło: https://pixabay.com/pl/photos/statku-powietrznego-manchester-jet-994944/

W trakcie audycji z moją rozmówczynią dowiedziałem się, że zawód stewardessy ze względu na to, że zajmuje dużą część życia równie dobrze można nazwać lifestylem. Często pracownicy obsługujący loty długodystansowe, trwające dużo czasu pozostają w miejscu, do którego lecą na tak zwany layover, czyli po prostu krótki czas odpoczynku po locie, który jednak może trwać aż 3 dni. Czasami chcąc pracować na pokładzie samolotu trzeba liczyć się z przeprowadzką w okolice miejsca, w których dane linie lotnicze mają swoją „bazę”.

źródło: https://pixabay.com/pl/photos/port-lotniczy-transportu-kobieta-2373727/

Praca stewardessy potrafi być bardzo różnie postrzegana – z jednej strony ludzie widzą wyłącznie część tego zawodu, która związana jest z obsługą pasażerów pod względem gastronomicznym, przez co nie doceniają jej. Drugą stroną medalu jest pozorny blichtr z nią związany – mimo często wysokich zarobków jest to naprawdę wymagająca praca, w której bardzo liczy się samodzielność, zdecydowanie i „freelancing”, nieobce dla niej jest narażenie zdrowia, częste niewyspanie przy długich lotach, a odpowiednie przeszkolenie jest jej najważniejszym aspektem. 
Doceniajmy, więc nasze podniebne załogi!

 

                                                                                                                               Kacper Ładoń