Dziennikarze go nienawidzą. Znalazł sposób na clickbait'y! [zobacz jak]


Dlaczego się tutaj pojawiłeś? Nagłówek przyciągnął Twoją uwagę? Dałeś się „złapać” na clickbait'a?

Przeglądając dzisiaj portale internetowe trudno nie natknąć się na nagłówki, które zwracają naszą uwagę. Ale żeby dowiedzieć się czegokolwiek więcej musimy kliknąć w link, przez co dajemy się złapać na „haczyk”, czyli na tzw. clickbait'a.
https://pixabay.com/pl/mysz-mauszeiger-strony-palec-1626473/


Ile razy mieliście taką sytuację, że nagłówek zachęcił Was do wejścia na dany artykuł? Myślę, że zdarza się to bardzo często, ponieważ teraz nie tylko na portalach plotkarskich i typowo tabloidowych można znaleźć „ciekawe” nagłówki, które wręcz zmuszają nas do dodatkowego kliknięcia.


Czy powyższe zjawisko jest dobre? Wszystko zależy od tego z której strony na to popatrzymy. Oczywiście ja rozumiem to, że każde wejście na stronę równa się więcej odsłon, a to z kolei prowadzi do większych dochodów pieniężnych od reklamodawców. Tak wygląda rzeczywistość przedsiębiorstwa medialnego – jeżeli nie będzie zarabiać, długo nie utrzyma się na rynku. A jeśli popatrzymy ze strony odbiorcy? Ile razy jest tak, że nagłówek jest cytatem wyjętym z kontekstu i po przeczytaniu całego artykułu dowiadujemy się, że ktoś tak jednak nie powiedział. Kolejną sytuacją jest przykład, gdy w nagłówku dostajemy informację, a w artykule okazuje się, że to są tak naprawdę tylko przypuszczenia i niepotwierdzone fakty. Odpowiadając na pytanie z początku akapitu: chyba nie do końca jest to dobre zjawisko.

https://pixabay.com/pl/dla-doros%C5%82ych-biznesu-biznesmenka-3408111/

Studiuję dziennikarstwo i komunikację społeczną i wiem jak obecnie wygląda rzeczywistość medialna. Na wielu zajęciach rozmawiamy na temat właśnie takich „problemów”. Chciałbym w przyszłości być dziennikarzem i wybrałem ten kierunek ze względu na to, że miałem „zajawkę” na bycie komentatorem sportowym. Obecnie patrząc na to, co dzieje się w mediach zastanawiam się czy wybrałem właściwą ścieżkę.

Być może ten tytułowy sposób na clickbait'y, to wpuszczenie nowej fali młodych dziennikarzy, z głowami pełnymi pomysłów... być może. To tylko gdybanie...

                                                                                                                                 
                                                                                                                                  Kamil Latuszek